Verksamhetsberättelse 2013

Åke Knutsson, ledamot

Kjell Berndtsson, suppleant

Sofia Nilsson, suppleant

Föreningen Ellös har nu 583 medlemmar varav 6 företag.

Föreningen har sponsrats av ett stort antal företag genom kontanta bidrag och/eller utförda arbeten.

Under året har det hänt mycket både vad det gäller trevliga arrangemang för barn och vuxna samt arbete med att förbättra och underhålla vår fina badplats.

Sörkilsbadet besöktes av väldigt många människor under en sommar som visade sig från sin bästa sida. Många åker långa vägar för att få möjlighet att bada och sola vid vår välskötta badplats.

Aktiviteter för barn och vuxna

• På Påskafton arrangerades äggjakt för barnen vid badplatsen. Det serverades fika och korv med bröd.
  • Valborgsmässoafton firades med valborgsmässofyr, sång och fika.
  • Midsommarfirande vid Sörkilens badplats med dans runt midsommarstången, lotterier och fika.
  • Allsång vid två tillfällen, 27 juni och 7 augusti.
  • Bruna-bön-festen i oktober för alla som ställt upp ideellt. Här bjöds också på härlig sång och musik.
  • Julkul anordnades i EllösParken den 14 december. Här var det julmarknad med lokala utställare, tomten besökte barnen, dans runt granen och Orusts Lucia underhöll med vacker sång.
  • Simskola med märkestagning arrangerades under tre veckor med avslutning 3 augusti. EM i krabbfiske anordnades också denna dag.
  • På simborgarmärkets dag tog 90 personer simborgarmärket.
  • Badplatsens kaj har reparerats samt bredare väg har gjorts till trampolinen.
  • Ombyggnad av lekplatsen vid badplatsen.
  • Ombyggnad av simskolans rum och indragning av el till badhytten och simskolerummet.

Simskola

• På simborgarmärkets dag tog 90 personer simborgarmärket.

Förbättringsarbeten under året

För övrigt har frivilliga krafter vårstädat samhället och bryggor och flottar har lagts i och tagits upp. Dessutom har vackra blomsterarrangemang anordnats och prytt samhället under vår, sommar och höst. För att badplatsen med dess serviceanläggning ska fungera har frivilliga skött detta under en vecka var hela sommaren. Föreningen har också haft hjälp av sommararbetande ungdomar, tre på badplatsen och två i simskolan.

Vi riktar ett stort tack till alla frivilliga krafter – utan dem skulle vi inte kunna hålla vårt trevliga samhälle och badplats så fina.

Ellös 2014-03-15

Rune Ahlquist                                                                Gun Inger Ström

Birgitta Berndtsson                                                        Maria Fababeir

Göran Lundquist                                                            Åke Knutsson